Ondersteunen van collega's 

Ik vind het essentieel om bij te dragen aan een werkomgeving waarin we van en met elkaar leren. Collega’s weten mij goed te vinden als vraagbaak, zowel op vakinhoudelijk als didactisch vlak. Zo heb ik vorig jaar Edwin ondersteund bij de aanpak van een complexe 3 havo klas. Hierbij hebben we de focus gelegd op het neerzetten van duidelijke kaders en het vinden van de juiste pedagogische benadering om de motivatie in de groep te herstellen. Daarnaast heb ik, mede op verzoek van de conrector, Leo begeleid bij het creëren van een positief leerklimaat en het verhogen van de betrokkenheid in zijn lessen. Ook met Pepijn en veel andere collega's spar ik over onze leerlingen, methodes etc. met als doel vooruitgang boeken.

Edwin: Voor mij als collega was het erg prettig om naast Niels te staan in de havo 3 klas (vorig jaar). Toetsen en planningen zijn altijd op tijd op orde en met realistische doelen. Mijn leerlingen gingen graag naar Niels toe voor extra uitleg.

Pepijn: De afgelopen jaren gaf Niels ook les aan 4 havo wiskunde A. Vanaf het moment dat ik begon op de Berg hebben Niels en ik contact gehad over deze specifieke groep leerlingen. Hoe we ze beter kunnen bereiken en motiveren. We hebben goed naar de wiskunde inhoud gekeken voor deze groep, de toetsing en naar de verscheidenheid van leerlingen binnen deze groep

Mijn ondersteuning is niet enkel beperkt tot gevraagd advies; ik hanteer een proactieve houding. Ik neem daarnaast regelmatig initiatief om gaten in het rooster op te vullen bij uitval of om een collega te ontlasten. Dit varieert van vakinhoudelijke lessen tot bredere schooltaken. Zo heb ik onder meer lessen van Kiki, de organisatie van de sinterklaasviering van Mandy overgenomen en op kritieke momenten groepsgesprekken begeleid (zoals bij de klaswisseling in de groep van Sarah) wanneer de mentor afwezig was.

Vanuit mijn eigen positieve ervaringen tijdens mijn studie, waar ik door Kiki werd begeleid, voel ik een grote verantwoordelijkheid voor de nieuwe generatie docenten. Samen met Kiki verzorg ik vrijwel altijd de begeleiding van stagiaires binnen onze sectie. Een voorbeeld is het traject met Daniek; door intensieve begeleiding en persoonlijke aandacht (in samenwerking met Linette) hebben we haar twijfels over het vak kunnen ombuigen naar werkplezier. Momenteel coach ik Chesten als nieuwe wiskundedocent binnen onze school en begeleid ik Daphne (onderwijsassistent) bij haar studieopdrachten en lesobservaties, waarbij ik haar voorzie van feedback. Daarnaast kijkt Daphne veelvuldig mee in mijn lessen. Ook heb ik veel samengewerkt met Bo, onze ondersteunend wiskundedocent, en haar daarin begeleid en ondersteund.

Pepijn: Daarnaast is Niels altijd de eerste die aangeeft wel iets extra’s te willen doen. Als er bijvoorbeeld gevraagd wordt wie er een stagiair wil begeleiden is Niels altijd de eerste die zijn hand opsteekt. Hetzelfde geldt voor de begeleiding van nieuwe docenten in de sectie. Dat doet Niels ook graag en goed. Hierin is hij duidelijk een voorbeeld en coach voor nieuwe/aankomende docenten.

Chesten: Daarnaast wil ik expliciet mijn waardering uitspreken voor de begeleiding die ik van Niels heb gekregen als nieuwkomer binnen de sectie en school. Hij nam de tijd om mij wegwijs te maken binnen de sectie, de werkwijzen uit te leggen en was altijd benaderbaar voor vragen of overleg. Zijn ondersteuning heeft ervoor gezorgd dat ik mij snel welkom voelde binnen het team.

Daphne: 

  • Afgelopen halfjaar heb ik in het kader van mijn opleiding mijn lessen laten observeren door Niels. Deze begeleiding heb ik als zeer waardevol ervaren. Niels heeft mij gericht ondersteund in het geven van duidelijke en bondige instructies, waardoor mijn uitleg skills zijn verbeterd. Daarnaast heeft hij mij begeleid in het effectief inzetten van verlengde instructie, zodat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben passend geholpen worden.
  • Tijdens de observatiemomenten gaf Niels op een constructieve en positieve manier feedback. Hij keek daarbij niet alleen naar de beoordelingscriteria, maar ook naar bredere ontwikkelpunten om de kwaliteit van mijn lessen verder te versterken. Zijn feedback was altijd gericht op groei en professionele ontwikkeling. De samenwerking verloopt prettig en laagdrempelig; ik kan gemakkelijk bij hem binnenlopen voor overleg of om te sparren wanneer ik ergens tegenaan loop. Dat maakt hem een toegankelijke en betrokken collega.

Daniek: Tijdens mijn LIO-stage is Niels mijn begeleider geweest. Deze begeleiding heb ik als prettig ervaren, omdat we een goede klik hadden en Niels echt liet zien dat hij me wilde helpen. Zijn ondersteunende rol kwam goed van pas, omdat ik nog erg zoekende was naar wie ik ben als docent. Gedurende het jaar heeft hij mij geholpen door feedback te geven op verschillende onderdelen van het docentschap, zoals bijvoorbeeld communicatie met leerlingen en hoe je over wilt komen als docent. Hij liet mij nadenken over mijn eigen handelen, waarna we samen tot leerpunten kwamen. 

Marcel B: Als laatste over jouw rol als begeleider van Daniek met mijn klas. Je blijft net voldoende op de achtergrond maar bent vrijwel altijd aanwezig. Daniek had het lastig met mijn klas, maar jij was er vrijwel altijd dichtbij. Ik weet zeker dat de klas en docent op dat moment heel veel van jou hebben geleerd.

Bo: Omdat we zo nauw samenwerkten, vaak in hetzelfde klaslokaal, konden er hier en daar ook tips worden uitgewisseld. Hierin heeft hij mij als beginnend docent zeker pedagogisch en didactisch sterker gemaakt. Daarnaast is hij ook niet bang om soms de touwtjes uit handen te geven, zodat ik een leermoment kon ervaren tijdens de les.

Ik zoek actief de verbinding met mentoren en de conrector om leerlingen breed te bespreken. Ik ondersteun collega’s bij groepsdynamiek. Een concreet voorbeeld hiervan is mijn nauwe samenwerking met Marcel S., waarbij we structureel overleggen over de motivatieproblematiek binnen de havo-afdeling. Hierin draag ik oplossingen aan die gericht zijn op het verbeteren van de sociale cohesie en het creëren van een veilige, stimulerende leeromgeving voor de gehele jaarlaag. Een voorbeeld hiervan is het achterhalen van de normdrager en deze zo inzetten dat er een positieve leeromgeving ontstaat. Dit heb ik ook besproken in mijn presentatie over groepsdynamiek. Daarnaast ben ik zeer blij met het feit dat er plannen zijn om schoolbreed aandacht te besteden aan de aanpak van de havo leerlingen. 

Een ander voorbeeld is dat ik ben gevraagd door Marcel B om samen te kijken hoe we het meidenvenijn in zijn klas bespreekbaar kunnen maken en zo concrete stappen kunnen zetten naar oplossingen op dit gebied. Dit speelt niet alleen in zijn mentorklas, maar dit jaar over de hele 3 havo jaarlaag. Actie is dus vereist en ik ben gevraagd om hierin mee te denken.

Kiki:

  • Niels is heel betrokken bij het welzijn van zijn leerlingen en weet vaak goed wat er speelt. Hij schroomt niet om lastige dingen bespreekbaar te maken en gaat op onderzoek uit om helder te krijgen wat er is en wat hij hierin kan betekenen.
  • Collega’s weten hem te vinden en hij denkt graag mee.

Marcel B: 

  • Verder heb je de afgelopen jaren mij meerdere keren gewaarschuwd wanneer leerlingen in de problemen dreigden te raken. Is er wat thuis of ligt ze uit de groep, zei je dan, terwijl ik het nog niet zag.
  • Je ziet hoe verschillend de leerlingen zijn, bijvoorbeeld mentor leerlingen van mij, R en J. Terwijl ik het verschil in houding en gedrag niet zo goed zag.

 

We hebben je toestemming nodig om de vertalingen te laden

Om de inhoud van de website te vertalen gebruiken we een externe dienstverlener, die mogelijk gegevens over je activiteiten verzamelt. Lees het privacybeleid van de dienst en accepteer dit, om de vertalingen te bekijken.